BLOEMENDAAL – Wie een tot vier koppen koffie per dag drinkt, heeft twintig procent minder kans op een kransslagaderziekte dan iemand die minder of meer koffie wegwerkt.
Ook theedrinkers hebben minder kans op hartaandoeningen. Meerdere koppen zwarte of groene thee per dag verlagen het risico met ongeveer een derde. Dat blijkt uit onderzoek van het Julius Centrum van het UMC Utrecht in samenwerking met het RIVM.
Koffie en thee blijken de kans op een beroerte niet te veranderen, maar hebben dus wel invloed op ziekte van de kransslagaderen; de meest voorkomende hartaandoening. Uit het onderzoek is niet duidelijk geworden hoe de genotsmiddelen de gezondheid beïnvloeden.